SENARAI SEMAK 10 LENCANA KECEKAPAN
1.
|
LENCANA PEMERHATI
|
SENARAI SEMAK
|
CATATAN
|
|
Mengenali rupa dan
mengetahui nama :
|
||||
A]
|
Lima ekor haiwan jinak atau
haiwan liar
|
Ambil gambar [ kalau
boleh wajah sendiri ada bersama-sama gambar].
Penerangan tentang ciri,rupa, warna, dan lain-lain yang sesuai. Jadikan buku skrap.
|
||
B]
|
Lima ekor burung jinak atau
liar
|
|||
C]
|
Lima jenis bunga
|
|||
D]
|
Lima jenis sayur berdaun dan
jenis buah
[ 3,2 / 2,3 ]
|
|||
E]
|
Refleksi kendiri
|
Anda sendiri memberi pendapat tentang proses kerja.
|
||
F]
|
Refleksi Penilai +
lampiran sijil
|
Penilai yang akan buat.
|
||
2.
|
LENCANA PENGUMPUL
|
SENARAI SEMAK
|
CATATAN
|
|
Mengumpul dan menyusun
satu daripada benda-benda yang berikut dengan teratur dan kemas.
|
||||
A]
|
50 keping setem atau 10
keping setem keluaran hari pertama bagi perayaan / peringatan yang istimewa.
|
Susun secara kreativiti
masing-masing. Cerita tentang apa,
bila buat, di mana dapat bahan, siapa pendorong, apa kebaikan secara
ringkas. Ambil gambar cara proses
penghasilan pengumpulan. Simpan hasil
dalam bekas lain. Cerita sahaja dalam
fail log.
|
||
B]
|
50 keping tanda pos
|
|||
C]
|
20 keping poskad
bergambar
|
|||
D]
|
10 lencana berkaitan
dengan hal ehwal semasa
|
|||
E]
|
10 sampul surat hari
pertama serta setem istimewa
|
|||
F]
|
10 buah rantai kunci
|
|||
G]
|
Refleksi kendiri
|
Anda sendiri memberi pendapat tentang proses kerja.
|
||
H]
|
Refleksi Penilai +
lampiran sijil
|
Penilai yang akan buat.
|
||
3.
|
LENCANA AHLI RUMAH TANGGA
|
SENARAI SEMAK
|
CATATAN
|
|
Tunjuk cara membuat
tugas-tugas berikut :
|
||||
A]
|
Membasuh sepasang sarung
kaki
|
Ambil gambar proses tugas
yang dilaksanakan satu langkah demi satu langkah. Sediakan juga buku catatan yang
ditandatangani oleh ibu anda secara
berkala.
|
||
B]
|
Menyapu dan mengibas
habuk di dalam bilik
|
|||
C]
|
Mengemas bilik dan tempat
tidur
|
|||
D]
|
Mencuci pinggan mangkuk
|
|||
E]
|
Refleksi kendiri
|
Anda sendiri memberi pendapat tentang proses kerja.
|
||
F]
|
Refleksi Penilai +
lampiran sijil
|
Penilai yang akan buat.
|
4.
|
LENCANA PELAYAN TETAMU
|
SENARAI SEMAK
|
CATATAN
|
|
Menulis surat :
|
||||
A]
|
Mengundang seorang kawan
menghadiri jamuan teh di rumah.
|
Ambil gambar cara layanan
dan menyambut tetamu dalam satu majlis.
Tulis laporan menggunakan kaedah MAS3BD dan tingkah laku cara melayan
dan menyambut tetamu.
|
||
B]
|
Surat mengucapkan terima
kasih atas kehadiran kawan anda.
|
|||
C]
|
Menyambut dan melayan
tetamu di rumah, suatu majlis dan sebagainya.
|
|||
E]
|
Refleksi kendiri
|
Anda sendiri memberi pendapat tentang proses kerja.
|
||
F]
|
Refleksi Penilai +
lampiran sijil
|
Penilai yang akan buat.
|
||
5.
|
LENCANA PEKEBUN
|
SENARAI SEMAK
|
CATATAN
|
|
A]
|
Mengetahui enam nama dan
kegunaan perkakas kebun.
|
Ambil gambar [ kalau
boleh wajah sendiri ada bersama-sama gambar].
Penerangan tentang penggunaan alat berkebun. Yang lain gambar anda
proses tugasan yang diminta
|
||
B]
|
Menanam satu jenis pokok
bunga dan jenis sayur daripada biji benih. [ contoh
kacang hijau jadi taugeh]
|
|||
C]
|
Mengetahui cara memetik,
menjaga, mengatur dan mengubah bunga.
|
|||
D]
|
Mengetahui cara mencabut
dan mengubah anak pokok.
|
|||
E]
|
Refleksi kendiri
|
Anda sendiri memberi pendapat tentang proses kerja.
|
||
F]
|
Refleksi Penilai +
lampiran sijil
|
Penilai yang akan buat.
|
||
6.
|
LENCANA PEREKA PERMAINAN KANAK-KANAK
|
SENARAI SEMAK
|
CATATAN
|
|
Membuat tiga
daripada yang berikut :
|
||||
A]
|
Satu permainan yang
dibuat daripada bahan terbuang.
|
Penerangan tentan proses
menghasilkan bahan dan cara bermain.
Gambar anda melaksanakan proses tersebut mesti ada. Hasil simpan dalam bekas lain [ showcase]
|
||
B]
|
Satu permainan yang
sesuai untuk kanak-kanak kecil.
|
|||
C]
|
Satu set perkakas rumah
anak patung tanpa menggunakan kertas.
|
|||
D]
|
Satu permainan
kanak-kanak pilihan sendiri.
|
|||
E]
|
Sebuah buku skrap yang
mengandungi bahan yang disusun dengan baik.
|
|||
F]
|
Refleksi kendiri
|
Anda sendiri memberi pendapat tentang proses kerja.
|
||
G]
|
Refleksi Penilai +
lampiran sijil
|
Penilai yang akan buat.
|
No comments:
Post a Comment